جستجو
جستجو در سایت

پرسشنامه و چک لیست ها

1399-04-24

کارگروه مدیریت سبز شرکت آب و فاضلاب استان قزوین

نام واحد اداری:                                                                                                                                                       تاریخ تکمیل:

پرسشنامه (ساختمان‌های اداری)

۱ – شماره / نام ساختمان: ……………………………………………………                              شماره/نام شیفت کاری: …………………………………………

۲ – ساعت شروع و پایان شیفت کاری را ذکر نمائید.         ساعت شروع: ……… : ………   ساعت پایان: ……… : ………

۳ – مساحت کل ساختمان‌های اداری چند متر مربع است؟ ………………………….. مترمربع

۴ – تعداد کل افراد شاغل در ستاد (قسمت اداری) در این شیفت کاری چند نفر است؟ ……………………………. نفر

۵ – وزن کل پسماند جمع آوری شده از محل ساختمان‌های اداری در این شیفت کاری بطور متوسط چند گرم است؟ ……………….. گرم

۶ – پسماند جمع آوری شده از محوطه شامل کدامیک از مواد زیر است؟

انواع پلاستیک¨لاستیک ¨فلزات آهنی¨زایدات گیاهی¨مشمع¨چرم ¨
فلزات غیرآهنی ¨خاک و نخاله ¨¨ PETکاغذ ¨شیشه ¨نان ¨
فوم ¨مقوا ¨چوب ¨پسماند تر            ¨طلق ¨تتراپک ¨
منسوجات¨سایر موارد (لطفا نام ببرید): ……………………………………………………………………………………………………………………………..

۷ – پسماند تولید شده در چه ظروف یا محل‌هایی انباشته می‌گردد؟

کیسه های پلاستیکی ¨                                                                              به تعداد ………

سطل‌های پلاستیکی ¨                               به حجم …………….. لیتر                   به تعداد ………

مخازن پلاستیکی یا فلزی چرخدار ¨              به حجم …………….. لیتر                   به تعداد ………

مخازن غلطان ¨                                       به حجم …………….. لیتر                   به تعداد ………

مخازن خیابانی ¨                                     به حجم …………….. لیتر                   به تعداد ………

محل‌های خاص روباز ¨                              به مساحت ………….. مترمربع

محل‌های خاص روبسته ¨                           به مساحت ………….. مترمربع

سایر ظروف را به همراه حجم و تعداد مورد استفاده ذکر نمایید:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

تنظیم کننده:                                                                                تائید کننده:

نام و نام خانوادگی – امضا – تاریخ                                                        نام و نام خانوادگی – امضا – تاریخ

چک لیســــت ارزیابی استقرار مدیریت ســـــــبز درشرکتهای زیرمجموعه
نام شرکت:
تاریخ تکمیل: 
۱برنامه  یکم:  تعیین راهبردهای صیانت از حقوق شهروندی    
ردیفمعیاروزنامتیازخوداظهاریامتیازارزیابیشواهد و یافته ها
۱-۱ترویج راهبردهای اجرایی منشور حقوق شهروندی در شرکت۲   
۱-۲احصاء شاخص های حقوق شهروندی۲   
۱-۳پیگیری ایجاد اثر بخشی  بیشتر در خدمات اختصاصی اداره۲   
امتیاز نهایی برنامه یکم۶۰۰ 
۲برنامه  دوم: آموزش و توانمند سازی مدیران و کارکنان      
ردیفمعیاروزنامتیازخوداظهاریامتیازارزیابیشواهد و یافته ها
۲-۱برگزاری همایش آموزشی و توجیهی با حضور مدیران،کارشناسان و کارکنان باعناوین صیانت ازحقوق شهروندی،ارتقاء سلامت نظام اداری،رشدارزش‌های اخلاقی جامعه اداری و..۱   
۲-۲برگزاری جلسات اخلاق اداری ماهانه برای مدیران و کارکنان با استفاده از اساتید اخلاق  (12جلسه)۳   
۲-۳برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی، به منظور آسیب‌شناسی و  دست‌یابی به راه‌کارهای افزایش انضباط اداری و ترویج قانون گرایی و پیشگیری از تخلفات و فساد اداری۲   
۲-۴تهیه ،تولید و توزیع بسته‌های آموزشی حقوق شهروندی ، مباحث کلاس‌های اخلاق اداری و… برای مدیران و کارکنان ۲   
امتیاز نهایی برنامه دوم۸۰۰ 
۳برنامه  سوم: اطلاع رسانی  و آگاه سازی شهروندان            
ردیفمعیاروزنامتیازخوداظهاریامتیازارزیابیشواهد و یافته ها
۳-۱آموزش همگانی وآگاه سازی عمومی به ویژه مراجعین از حقوق و تکالیف خود با دستگاه از ظرفیت صدا و سیما ، تبلیغات شهری و ارائه بروشور و…۲   
۳-۲راهنمایی و اطلاع‌رسانی مناسب به مراجعین از نحوه ارایه تسهیلات و خدمات و فرآیند های اداری با استفاده از شیوه های بند ۱۳   
امتیاز نهایی برنامه سوم۵۰۰ 
۴برنامه  چهارم: پیشگیری از تضعیع  حقوق شهروندان     
ردیفمعیاروزنامتیازخوداظهاریامتیازارزیابیشواهد و یافته ها
۴-۱شناسایی بسترهای جرم‌خیز و گلوگاه‌های فساد اداری و انجام اقدامات پیش‌گیرانه برای سالم‌سازی محیط اداری۳   
۴-۲تهیه و به روز رسانی بانک اطلاعات از تخلفات اداری کارکنان۲   
۴-۳راهنمایی ، ارشاد و هشدار به کارکنانی که در معرض تخلفات اداری هستند ( با برگزاری دوره های آموزشی ، ارائه دوره های مشاوره های لازم و…) و نیز معرفی  متخلفین به هیأتهای رسیدگی به تخلفات با فعال تر کردن حراست ،  بازرسی ، بسیج ، شورای امر به معروف ، ائمه جماعات و… در دستگاه مربوطه۳   
امتیاز نهایی برنامه چهارم۸۰۰ 
۵برنامه  پنجم: ارتباط با مردم  و توسعه  خدمات الکترونیکی        
ردیفمعیاروزنامتیازخوداظهاریامتیازارزیابیشواهد و یافته ها
۵-۱ملاقات عمومی مدیران( عالی و میانی) با مردم و نیز حضور درمجامع عمومی نظیر مساجد، نمازجمعه‌ها، مناسبت‌های ملی و مذهبی و رسیدگی به درخواست‌ها و شکایات مردمی و پاسخ به سوالات  آنان حداقل ۲ ساعت در هفته ۳   
۵-۲توسعه خدمات الکترونیکی و گسترش هر چه بیشتر مراکز ارایه تسهیلات و خدمات، ارتقاء سامانه تلفنی، سایت وارسال پیامک به منظور افزایش رضایت‌مندی مراجعین و نیز پیش‌بینی سازوکارهای جایگزین در صورت مختل شدن سیستم موجود۲   
۵-۳دایر کردن میز خدمت مجهز به IT در ورودی ادارات با استفاده از کارکنان خوش برخورد، توانمند و با انگیزه۱   
امتیاز نهایی برنامه پنجم۶۰۰ 
۶برنامه  ششم: روان سازی قوانین و مقررات      
ردیفمعیاروزنامتیازخوداظهاریامتیازارزیابیشواهد و یافته ها
۶-۱شناسایی قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر اداری، موازی و مزاحم و نیز آسیب‌شناسی نارضایتی‌های مردمی از نارسایی های قانونی  بوروکراسی اداری۳   
۶-۲جمع‌آوری پیشنهادات اصلاحی قوانین و مقررات زائد و ناکارآمد و پی‌گیری اصلاح، تنقیح و تصویب آنها از طریق مراجع ذی‌صلاح۳   
۶-۳پیگیری و اصلاح  فرایند های ارائه خدمات۲   
امتیاز نهایی برنامه ششم۸۰۰ 
۷برنامه  هفتم: فضا سازی و تبلیغات محیطی     
ردیفمعیاروزنامتیازخوداظهاریامتیازارزیابیشواهد و یافته ها
۷-۱فضاسازی و تبلیغات محیطی اثربخش برای کارکنان و مراجعین درموضوع  صیانت از حقوق شهروندی با استفاده از روش‌ها، شیوه‌ها و ابزارهای نوین و اثربخش با استفاده از آموزه‌های دینی، اخلاقی، تربیتی و علمی در حوزه‌های مربوط به حقوق شهروندان۳   
۷-۲حمایت از ظرفیت‌های مردمی، هنرمندان و آثار هنری آنان و نظرات کارشناسان تبلیغات و رسانه برای ترویج حقوق شهروندی۱   
۷-۳نصب تابلوی منشور اخلاقی اداره مربوطه در معرض دید مراجعین۳   
امتیاز نهایی برنامه هفتم۷۰۰ 
۸برنامه  هشتم:   تشویق و ترغیب    
ردیفمعیاروزنامتیازخوداظهاریامتیازارزیابیشواهد و یافته ها
۸-۱تشویق و ترغیب مدیران و کارکنان خوش برخورد، پی‌گیر و پاسخگو به مراجعین و پی‌گیری تنبیه متخلفین در این موضوع به عنوان یکی از شاخص‌های توانایی،لیاقت و شایستگی آنان در انتصابات و ترفیعات۲   
۸-۲پیش بینی مشوق‌های لازم با رعایت شاخص‌های ارزیابی۲   
۸-۳استفاده از ظرفیت مناسبت‌های ملی(جشنواره شهید رجایی ، هفته دولت و …) و مناسبت‌های اختصاصی دستگاه‌های اداری و اردوهای زیارتی، سیاحتی و فرهنگی برای تشویق و ترغیب مدیران و کارکنان۲   
امتیاز نهایی برنامه هشتم۶۰۰ 
۹برنامه  نهم:  پایش و بررسی و ارزیابی وضعیت حقوق شهروندی در ادارات و مراکر تابعه    
ردیفمعیاروزنامتیازخوداظهاریامتیازارزیابیشواهد و یافته ها
۹-۱انجام نظر سنجی از میزان رضایت‌مندی مراجعین در ارتباط با چگونگی ارایه خدمات به مردم .۳   
۹-۲تجزیه و تحلیل کامل نتایج ارزیابی و اعلام اقدامات اصلاحی مورد نیاز۳   
۹-۳انجام اقدامات حاصل از نتایج ارزیابی مراجعین۲   
امتیاز نهایی برنامه نهم۶۰۰ 
جمع کل امتیاز صیانت از حقوق شهروندی۶۰۰۰ 
چک لیســــت مدیریت ســـــــبز
چک لیست آب / مدیریت و بهینه سازی مصرف آب
 هدف : کاهش و بهبود مصرف آبامتیازیادداشتدرصد
 تحقق
شاخص 
چالش های عدم تحقق شاخص برنامه های بهبود 
اقدامات (امتیاز هر اقدام یک است مگر قید شده باشد/طیف امتیاز از صفر تا یک با دقت ۰/۲۵)
۱پایش مصرف آب ۵    
 بررسی کنتور آب حداقل ماهی یکبار۱چک لیست سابقه حداقل ۳ ماهه   
 نصب کنتور در هر واحد برای پایش میزان مصرف آب۱مشاهده   
 محاسبۀ هرینه های مصرف آب برای واحدهای سازمان۱مستندات   
 شناسایی فعالیتهایی که مصرف آب بالایی دارند ۱لیست تایید شده   
 مشخص کردن مکانهایی که مصرف آب بالایی دارند۱لیست تایید شده بصورت فنی/نقشه   
 جمع امتیاز۵ ۰  
۲جلوگیری از اتلاف آب۵    
 نصب ذخیره آب در مکان مناسب(تنظیم کننده جریان، سنسورهای جریان آب، فلکه های بسته شدن خودکار، توالتهایی با حجم سیفون کم و…)۱برنامه   
 اجتناب از بازگذاشتن شیرآب در مواقع ضروری(تاکید و آموزش)۱مشاهده/مدرک   
 اجتناب از شستشو با فشار زیاد و شلنگ ۱مصاحبه   
 بررسی مرتب تجهیزات لوله کشی جهت جلوگیری از نشتی۱چک لیست/سابقه   
 برنامۀ منظم تعویض واشرهای معیوب و تعمیر لوله های آسیب دیده۱برنامه و چک لیست   
 جمع امتیاز۵ ۰  
۳سرویس های بهداشتی۳    
 نصب تنظیم کنندۀ جریان (رگولاتور) روی سردوش برای کاهش مصرف از ۲۰ لیتر در دقیقه به ۱۲ لیتر در دقیقه(۴۰% صرفه جویی آب)۱مشاهده   
 نصب شیرهای زماندار (خودکار) به طوری که اگر شیرآب از روی بی توجهی باز بماند بعد از مدی بطور خودکار بسته می شود۱مشاهده   
 استفاده از فلاش تانک دو زمانه یا تغییر شناور فلاش تانک تک زمانه (بیش از ۳۰% از مصرف کل آب سازمان از این طریق می تواند صرفه جویی شود)۱مشاهده   
 جمع امتیاز۳ ۰  
۴آشپزخانه/آبدارخانه     
 تنظیم جریان آب مطابق با نوع شستشو۱مشاهده/مصاحبه   
 رها نکردن جریان آب شستشو یا آبکشی۱مصاحبه/تاکید   
 خیساندن ظروف کثیف قبل از قراردادن آنها در ظرفشویی(جهت کوتاه کردن زمان شستشو)۱مشاهده/مصاحبه   
 پرکردن ظرفشویی ها با حداکثر ظرفیت جهت به حداقل رسانی دفعات شستشو۱مشاهده/مصاحبه   
 بازنکردن یخ غذا در |آب و قراردادن آن در معرض هوا۱مشاهده/مصاحبه   
 جمع امتیاز۵ ۰  
۵باغچه/ فضای سبز     
 انتخاب گیاهانی که با اقلیم و بارندگی منطقه سازگار است۱مشاهده   
 پرهیز از ایجاد باغچه هایی که به سرعت خشک می شود.۱مشاهده   
 آبیاری در صبح زود و با دیرهنگام شب، برای محدود کردن تبخیر و جلوگیری از سوختن گیاهان۱برنامه و چک لیست/ مشاهده   
 نصب سیستم خودار آبپاشی . جانمایی تجهیزات(آب پاش ریز، آبیاری قطره ای ریشه ها و …)۱مشاهده   
 تعبیۀ شیب جهت نفوذ آب به خاک بدون فرسایش آن۱مشاهده   
 استفادل مجدد از آبی که در آشپزخانه برای شستشوی میوه ها و سبزیجات استفاده شده است برای آبیاری۱مشاهده/ برنامه   
 جمع آوری آب باران برای آبیاری۲مشاهده/ برنامه   
 نصب سیستم حلقل بسته برای بازیابی و استفاده مجدد از آب ۲مشاهده/ برنامه   
 جمع امتیاز۱۰ ۰  
جمع کل امتیازهای این بخش از ۲۸۲۸۰
 نسبت امتیاز کسب شده در بخش کاهش و بهبود مصرف آبتا۱۵%
(تا۱۰ امتیاز)
تا۳۵%
(تا ۲۳ امتیاز)
تا۶۵%
(تا۴۲.۵ امتیاز)
بالاتر از ۶۵%
 (بیش از ۴۲.۵ امتیاز)
 
  ۲۴۵۶ 
چک لیست انرژی / بهینه سازی مصرف انرژی
همپوشانیهدف : کاهش و بهبود مصرف انرژیامتیازیادداشتدرصد
 تحقق
شاخص 
چالش های عدم تحقق شاخص برنامه های بهبود
اقدامات (امتیاز هر اقدام یک است مگر قید شده باشد/طیف امتیاز از صفر تا یک با دقت ۰/۲۵)
۱پایش مصرف انرژی ۵    
 بررسی کنتور برق، حداقل ماهی یکبار۱چک لیست سابقه حداقل سه ماهه   
 نصب کنتور در هر واحد برای پایش میزان مصرف انرژی۱مشاهده   
 محاسبۀ هزینه های مصرف انرژی برای واحد های سازمان۱مستندات   
 شناسایی فعالیتهای پرمصرف انرژی۱لیست تایید شده   
 مشخص کردن مکانهای پرمصرف انرژی در سازمان۱لیست تایید شده بصورت فنی/ نقشه   
 جمع امتیاز۵ ۰  
۲جلوگیری از اتلاف انرژی۱۶    
 نگهداری پیشگیرانه از تجهیزات شامل گرم کننده ها و سیستم تهویه۳برنامه   
 تمیز کردن و تعویض مرتب فیلترهای سیستم تهویه۱مشاهده/مدرک   
 کنترل هرچه بیشتر مصرف آب گرم۱روش اجرائی   
 نصب هواده بر روی شیرهای آب برای کاهش مصرف آب گرم۱مشاهده   
 انتخاب سیستم های عایق بندی لبادوام برای به حداقل رساندن اتلاف حرارت و منابع ۱مشاهده   
 بررسی عایق بندی لوله های آب گرم برای کاهش اتلاف انرژی۱مشاهده/برنامه بصورت دوره ای   
 انتخاب ترموستاتهایی که قادر باشند حداقل و حداکثر دما را رنامه ریزی کنند(همچنین از گرم یا سرد کردن افراطی اتاقها توسط کارکنان جلوگیری شود)۱مشاهده   
 پرهیز از بازگذاشتن در و پنجره ها برای به حداقل رساندن مصرف انرژی توسط گرم کننده ها و تهویه ها۱مشاهده/مصاحبه   
 خاموش کردن تهویه هوا و تنظیم گرمای داخلی اتاق های خالی در حداقل میزان۱مشاهده/مصاحبه   
 حفظ پنجره ها از نور آفتاب برای محدود کردن استفاده از سیستم سرمایشی(به وسیلۀ سایبان، پرده، کرکره، حفاظ، صفحات بازتابنده گرما)۱مشاهده/مصاحبه   
 نصب درهای گردان برای محدود کردن اتلاف انرژی(در صورت لزوم)۱مشاهده/مصاحبه   
 نصب شیشه های دوجداره۱مشاهده   
 تعمیر یا تعویض تجهیزات معیوب با وسایل پربازده و مقرون به صرفه۱برنامه/سابقه   
 برنامه ریزی و مدیریت منطق کنترلی در حرکت آسانسورها۱مشاهده   
 جمع امتیاز۱۶ ۰  
۳بازیابی انرژی (احیاء انرژی)۴    
 بازیابی حرارت تولید شده توسط واحدهای سرماساز به منظور گرم کردن آب۲برنامه / مشاهده   
 نصب حلقه های بسته (CLOOSED LOOPS) برای بازیابی و استفادۀ مجدد از بخار۲برنامه / مشاهده   
 جمع امتیاز۴ ۰  
۴سیستم روشنایی۱۲    
 بررسی روشنایی و رصد کردن مدت زمان روشن بودن چراغ های مختلف طی روز۱چک لیست/مشاهده   
 استفاده از لامپهای کم مصرف به ویژه در مکانهای پرمصرف(یک لامپ فلورسنت، ۶۰ وات و یک لامپ کم مصرف ۱۱ وات انرژِ مصرف می کند)۱مشاهده   
 نصب تایمر و سنسورهای حرکتی در موقعیتهای ویژه (سرویسهای بهداشتی، راه پله ها، راهروها، پارکینگها و …)۱مشاهده   
 کدگذاری کلیدهای برق (استفاده از برچسب یا کدرنگی به طوری که قادرباشید تنها چراغ هایی را که نیاز دارید روشن کنید.)۱مشاهده   
 کاهش روشنایی عمومی در طی روز و اطمینان از اینکه چراغهای بیرونی تنها در شب روشن است(برای مثال شما می توانید از صفحات فتوالکتریک یا پیل نوری استفاده کنید)۱مشاهده/مصاحبه   
 استفاده از نور طبیعی به جای چراغهای مصنوعی (در صورت امکان)۱مشاهده/مصاحبه   
 بازآرایی محل کار برای استفاده بهینه از نور طبیعی۳سابقه   
 اطمینان از اینکه چراغ اتاقهای خالی خاموش است(کارتهای مغناطیسی ، به طور خودکار زمانی که فرد اتاق را ترک میکند جریان برق چراغها را قطع کند)۱مشاهده/مصادیق فرهنگی   
 استفاده از انرژی خورشیدی۲مشاهده/برنامه   
 جمع امتیاز۱۲ ۰  
۵تجهیزات اداری۷    
 عمل کردن ماشین های اداری مطابق با دستورالعمل تولیدکننده۲مشاهده دستورالعمل/مصاحبه   
 خاموش کردن وسایل زمانی که از آنها استفاده نمی شود(دستگاه کپی در حالت آماده به کار معادل بیش از ۸۰% از انرژی ای که در حالت فعال استفاده می کند را مصرف نماید.)۱مشاهده   
 قرارندادن چاپگرها،دستگاههای کپی و … در حالت اماده بکار۱مشاهده/مصاحبه   
 پرهیز از روشن گذاشتن کامپیوترها در زمان استراحت طولانی و بیش از ۳۰ دقیقه (در حالت آماده به کار یک کامپیوتر ۹۵ وات مصرف دارد)۱مصاحبه   
 پرهیز از روشن گذاشتن صفحه نمایش کامپیوتر در صورت عدم نیاز بیش از ۱۰ دقیقه(ضمنا اسکرین سیورها مصرف انرژی کمتری از حالت عادی ندارند)۱مصاحبه/مشاهده   
 استفاده از پرینترها به صورت مشترک(در صورت امکان)۱مشاهده   
 جمع امتیاز۷ ۰  
۶آشپزخانه/ آبدارخانه۱۳    
 پرهیز از روشن گذاشتن وسایل آشپزخانه تا صبح(ترک عادت)۱مشاهده/مصاحبه   
 توجه به دمای اشپزخانه ، در زمان نصب یا تغییر محل یخچال و فریزر(افزایش ۵ درجه  سانتی گرادی دمای اتاق افزایش ۳۰ درصدی مصرف انرژی را در پی دارد)۱مشاهده   
 خاموش کردن وسایلی که مورد نیاز نیستند۱مشاهده   
 استفاده از ظروف آشپزی که قطرشان با اجاق گاز متناسب و سازگار است۱مشاهده   
 گذاشتن درب ظروفی که در حال پخت غذا هستند( جوشیدن یک لیتر آب  در ظرف پوشش دار تنها ۲۵% از انرژی مورد نیاز ظروف بدو.ن در را نیاز دارد)۱مشاهده   
 باز کردن درب یخچال و فریزر تنها در مواقع ضروری۱مشاهده   
 یخ زدایی دوره ای یخچال و فریزرهایی که یخ سازند(آنتی فراست نیستند)۱مشاهده   
 خنک کردن غذا قبل از قراردادن در داخل یخچال یا فریزر۱مصاحبه   
 همدما کردن غذای داخل یخچال یا فریزر با محیط قبل از داغ کردن آن۱مصاحبه   
 خاموش کردن قهوه جوش/ چای ساز بعد از هربار استفاده۱مشاهده/مصاحبه   
 جوشاندن آب متناسب با میزان مصرف۱مشاهده/مصاحبه   
 تنظیم دمای آب طبق نیاز آشپزخانه و شستشو۱مشاهده   
 نشستن ظروف در زیر جریان آب(به جای آب پر کردن سینک ظرفشویی و به کارگیری ظرفشویی تنها زمانی که ظرفیت ان تکمیل است.۱مصاحبه/مشاهده   
 جمع امتیاز۱۳ ۰  
۷رختشوی خانه/لاندری (برای سازمانی که دارای مهمانسرا هستند)۷    
 پرکردن ماشین لباسشویی تا اخرین حد ظرفیت۱مصاحبه   
 استفاده از دمای پایین برای شستشو۱مشاهده/مصاحبه/دستورالعمل   
 انتخاب ماشین لباسشویی با سرعت بالا برای کوتاه کردن زمان خشک کردن۱مشاهده/مصاحبه/دستورالعمل   
 پرهیز بیش از حد از پر کردن خشک کن ها و در نهایت افزایش زمان خشک کردن۱مشاهده/مصاحبه/دستورالعمل   
 برنامه ریزی شستشو به طوری که خشک کنها به طور ممتد استفاده شوند تا در نهایت از اتلاف گرما جلوگیری شود۱مشاهده/مصاحبه/دستورالعمل   
 برنامه ریزی برای استفاده طی ساعات کم مصرف۲مشاهده/مصاحبه/دستورالعمل   
 جمع امتیاز۷ ۰  
۸فرهنگ سازی۳    
 جنبش خاموش کردن۲برنامه /سوابق   
 آموزش کارکنان برای استفاده بهینه و دعوت به کاهش مصرف انرژی۱برنامه/سوابق/ مصاحبه   
 جمع امتیاز۳ ۰  
جمع کل امتیازهای این بخش از ۶۷ امتیاز۶۷۰
 نسبت امتیاز کسب شده در بخش کاهش و بهبود مصرف انرژیتا۱۵%
(تا۱۰ امتیاز)
تا۳۵%
(تا ۲۳ امتیاز)
تا۶۵%
(تا۴۲.۵ امتیاز)
بالاتر از ۶۵%
 (بیش از ۴۲.۵ امتیاز)
 
  ۲۴۵۶ 
چک لیست پسماند / بازیافت انرژی
همپوشانیاقدامات
امتیاز هر اقدام یک است مگر قید شده باشد/طیف امتیاز از صفر تا یک با دقت .۲۵
امتیازیادداشتدرصد
 تحقق
شاخص 
چالش های عدم تحقق شاخص برنامه های بهبود
۱سیستم مدیریت و ممیزی پسماند ۱۲    
 شناخت منابع مهم تولید کنندۀ پسماند۱مدرک/لیست   
 تعیین کمیت و ترکیب پسماند۲مدرک/لیست   
 تعیین هزینۀ زبتله های هر واحد(منابع تلف شده)۳مدرک/لیست   
 انطباق با قانون ( مورد رسیدگی، نگهداری و دفع تمام زباله ها)۱مدرک/لیست   
 رعایت استانداردهای مدیریتی و زیست محیطی۱چک لیست / سابقه   
 شناسایی زباله های خطرناک برای جداسازی۱لیست   
 داشتن روشهایی جهت اندازه گیری دقیق زباله۲روش اجرایی   
 اولویت بندی کمینه سازی زباله۲منطق اولویت بندی   
 تمرکز بر کاهش زباله در خط مشی دفتر سبز۲هدف گذاری / برنامه   
 جمع امتیاز۱۵ ۰  
۲کاهش زباله ۱۹    
 هدف گذاری کمی جهت کاهش زباله۳برنامه / هدف گذاری   
 برنامۀ زمانبندی کاهش زباله۲برنامه / هدف گذاری   
 سفارش مواد مطابق با نیاز سازمان در به حداقل رساندن پسماند۱برنامه ریزی سفارش   
 نگهداری و تعمیر تجهیزات در اولویت نسبت به تعویض آن۱برنامه نگهداری و تعمیر   
 انتخاب محصولات پایدار و استفادۀ صحیح در افزایش طول عمر آنها۱فرهنگ سازی / مطالعات محیطی   
 استفاده از محصولات قابل تعویض به جای انواع دورریختنی۱مصادیق/ فرهنگ سازی   
 محدود کردن استفاده از محصولات بسته بندی۱مصادیق/ فرهنگ سازی   
 اتخاذ رویکردهای نوین برای کاهش تولید زباله در جلسات کاری و مراسم های ویژه۱هدف گذاری/ فرهنگ سازی   
 استفاده نکردن از لیوانهای یکبار مصرف (پلاستیکی و کاغذی)۱برنامه / مصادیق   
 استفاده از روشهای نوین در بازاریابی و اطلاع رسانی۲برنامه/ هدف گذاری و مصادیق   
 خرید موادی که حداقل بسته بندی را دارند۱مصادیق   
 بهینه سازی خرید با پرهیز از سفارشهای کم کیفیت۱برنامه ریزی و مصادیق   
 اولویت دادن به فروشندگانی که بسته بندی خود را پس میگیرند۱لیست تامین کنندگان/ مصادیق   
 بررسی و مطالعه روشهای نوین کاهش زباله۲مستندات مطالعاتی   
 جمع امتیاز۱۹ ۰  
۳تفکیک زباله۱۲    
 تفکیک کاغذ۱مشاهده / مصداق   
 تفکیک شیشه۱مشاهده / مصداق   
 تفکیک بطریهای پلاستیکی۱مشاهده / مصداق   
 تفکیک قوطی های فلزی۱مشاهده / مصداق   
 تفکیک پسماندهای آلی(خوراکی)۱مشاهده / مصداق   
 تفکیک سایر پسماندها( پسماندهای خطرناک)۱مشاهده / مصداق   
 بررسی مرتب تفکیک پسماند۱چک لیست/ مسئول   
 ساماندهی فضای کار جهت تفکیک انواع پسماند۱مصادیق   
 تشخیص ظروف از روی رنگ، برچسب یا علامت(PICTOGRAM) برای انواع پسماند۱مصادیق/ مشاهده   
 بررسی امکان فروش زباله های تفکیک شده به بازیافت کنندگان (کاغذ،مقوا،پلاستیک و…)۱مطالعه   
 ارزیابی پیمانکاران دریافت پسماندهای تفکیک شده۲چک لیست   
 جمع امتیاز۱۲ ۰  
۴پسماندهای غیرقابل بازیافت۴    
 دفع پسماندهای غیرقابل بازیافت و استفادۀ مجدد با بکارگیری روشهای مناسب(مطابق با قوانین موجود)۱مطالعه/ برنامه ریزی   
 تفکیک پسماندهای خطرناک از بی خطر برای جلوگیری از آلودگی و برای تسهیل کار۱دستورالعمل/ مصداق /مسئول   
 در نظر گرفتن احتیاط لازم برای دفع پسماندهای خطرناک۱دستورالعمل/ مصداق /مسئول   
 دورنیانداختن باطریها به همراه پسماندهای خانگی۱فرهنگ سازی/ مصداق   
 جمع امتیاز۴ ۰  
۵آشپزخانه / آبدارخانه ۱۲    
 بررسی تاریخ انقضاء مواد غذایی و استفاده از مواد خوراکی که قبلا خریداری شده است ۱مشاهده / مصاحبه   
 اطمینان از شرایط نگهداری مواد تازه و فاسد شدنی در دمای مناسب۱مشاهده / دستورالعمل   
 هدیۀ غذاهای اضافی برای جلوگیری از دور ریختن(به بنیادهای خیریه و …)۱برنامه / مشاهده   
 کودسازی و یا هدیۀ غذا به مدارس و یا امور خیریه۱برنامه / مشاهده   
 نصب ظروف ویژه برای انواع خاص ضایعات در انبار پسماند، جهت بهسازی، بسته بندی و جداسازی۱مشاهده   
 جمع آوری پسماند آلی به طور جداگانه به منظور تهیۀ کود یا استفاده از آنها به عنوان غذای حیوانات۱مشاهده   
 بازیافت بطریهای پت و شیشه ای(بازیافت یک تن شیشه ۱۰۰ کیلوگرم سوخت نفتی را ذخیره میکند)و همچنین قوطیها و بسته بندی های فلزی (قلع و آلومینیوم)۱مشاهده / برنامه   
 عدم تخلیۀ روغن به داخل سینک ظرفشویی یا توالتها برای جلوگیری از مسدود شدن لوله ها و اختلال در سیستم فاضلاب۱فرهنگ سازی / مصاحبه   
 ذخیرۀ ضایعات مایع در ظروف مناسب و دفع صحیح آنها۱مصاحبه/دستورالعمل/مشاهده   
 استفاده نکردن از ظروف غذایی یک بار مصرف۱مشاهده/فرهنگ سازی   
 کاهش استفاده از سهمیه انفرادی( مانند کرهف مربا، کیک، آبمیوه و …) که می تواند بدون لطمه به بهداشت باشد.۱مشاهده   
 امکان ارایه وعده های نیم پرس برای افراد کم غذا۱مشاهده   
 جمع امتیاز۱۲ ۰  
۶کاهش اثرات زیست محیطی۵    
 درک امکان تعریف از پردازش ضایعات۱دستورالعمل/ مطالعه   
 نسوزاندن زباله در فضای بیرونی، پراکنده نکردن انها در طبیعت و یا دفع کردن آنها۱مشاهده   
 انتخاب محصولاتی که حداقل آلودگی و حداکثر پایداری را دارند۱دستورالعمل/لیست   
 جایگزینی ظروف یکبارمصرف گیاهی با انواع پلاستیکی و کاغذی ان۱مشاهده   
 بازیافت وسایل برقی الکترونیکی و اهداء وسایل غیرلازم که هنوز قابل استفاده هستند به جوامع محلی۱آیین نامه / س   
 جمع امتیاز۵ ۰  
۷اقدامات فرهنگی۲    
 اموزش کارکنان و پیمانکارن۲فرهنگ سازی / برنامه / سابقه   
جمع کل امتیازهای این بخش از ۶۶ امتیاز۶۹۰
 نسبت امتیاز کسب شده در بخش مدیریت پسماندتا۱۵%
(تا۱۰ امتیاز)
تا۳۵%
(تا ۲۳ امتیاز)
تا۶۵%
(تا۴۲.۵ امتیاز)
بالاتر از ۶۵%
 (بیش از ۴۲.۵ امتیاز)
 
 شاخص عملکردی مدیریت سبز در بخش مدیریت پسماند۲۳۴۵ 
آموزش و فرهنگ سازی مجیط زیست
ردیفشرح اقدامامتیاز درصد
 تحقق
شاخص 
چالش های عدم تحقق شاخص برنامه های بهبود
۱راه اندازی دفتر محیط زیست و توسعه پایدار در دستگاه اجرایی۱    
۲ایجاد کارگروه مدیریت سبز در دستگاه اجرایی۰.۵    
۳برگزاری دوره اموزشی مدیریت سبز به میزان ۱۲ ساعت برای پرسنل(هر ۶ ساعت ۱ امتیاز)۱    
۴تهیۀ بسته های آموزشی به منظور ترویج فرهنگ صرفه جویی منابع زیست محیطی۰.۵    
 جمع امتیاز۳ ۰  
کارگروه مدیریت سبز شرکت آب و فاضلاب استان قزوین 
چک لیست شاخص مدیریت مصرف انرژی                                                                                                                      نام واحد اداری:                                                                                         تاریخ تکمیل:
نوع اقدامشرح اقدامانجام شدانجام نشددر دست اقدامضمائم و مستنداتملاحظات
پایش مصرف انرژی بررسی کنتور برق، حداقل ماهی یکبار     
نصب کنتور در هر واحد برای پایش میزان مصرف انرژی     
محاسبۀ هزینه های مصرف انرژی برای واحد های سازمان     
شناسایی فعالیتهای پرمصرف انرژی     
مشخص کردن مکانهای پرمصرف انرژی در سازمان     
جلوگیری از اتلاف انرژینگهداری پیشگیرانه از تجهیزات شامل گرم کننده ها و سیستم تهویه     
تمیز کردن و تعویض مرتب فیلترهای سیستم تهویه     
کنترل هرچه بیشتر مصرف آب گرم     
نصب هواده بر روی شیرهای آب برای کاهش مصرف آب گرم     
انتخاب سیستم های عایق بندی لبادوام برای به حداقل رساندن اتلاف حرارت و منابع      
بررسی عایق بندی لوله های آب گرم برای کاهش اتلاف انرژی     
انتخاب ترموستاتهایی که قادر باشند حداقل و حداکثر دما را رنامه ریزی کنند (همچنین از گرم یا سرد کردن افراطی اتاقها توسط کارکنان جلوگیری شود)     
پرهیز از بازگذاشتن در و پنجره ها برای به حداقل رساندن مصرف انرژی توسط گرم کننده ها و تهویه ها     
خاموش کردن تهویه هوا و تنظیم گرمای داخلی اتاق های خالی در حداقل میزان     
حفظ پنجره ها از نور آفتاب برای محدود کردن استفاده از سیستم سرمایشی(به وسیلۀ سایبان، پرده، کرکره، حفاظ، صفحات بازتابنده گرما)     
نصب درهای گردان برای محدود کردن اتلاف انرژی(در صورت لزوم)     
نصب شیشه های دوجداره     
تعمیر یا تعویض تجهیزات معیوب با وسایل پربازده و مقرون به صرفه     
برنامه ریزی و مدیریت منطق کنترلی در حرکت آسانسورها     
اصلاح سیستم روشناییبازیابی حرارت تولید شده توسط واحدهای سرماساز به منظور گرم کردن آب     
نصب حلقه های بسته (Closed Loops) برای بازیابی و استفادۀ مجدد از بخار     
بررسی روشنایی و رصد کردن مدت زمان روشن بودن چراغ های مختلف طی روز     
استفاده از لامپهای کم مصرف به ویژه در مکانهای پرمصرف(یک لامپ فلورسنت، ۶۰ وات و یک لامپ کم مصرف ۱۱ وات انرژی مصرف می کند)     
نصب تایمر و سنسورهای حرکتی در موقعیت‌های ویژه (سرویسهای بهداشتی، راه پله ها، راهروها، پارکینگ‌ها و …)     
کدگذاری کلیدهای برق (استفاده از برچسب یا کدرنگی به طوری که قادرباشید تنها چراغ هایی را که نیاز دارید روشن کنید.)     
کاهش روشنایی عمومی در طی روز و اطمینان از اینکه چراغهای بیرونی تنها در شب روشن است (برای مثال شما می توانید از صفحات فتوالکتریک یا پیل نوری استفاده کنید)     
استفاده از نور طبیعی به جای چراغهای مصنوعی (در صورت امکان)     
بازآرایی محل کار برای استفاده بهینه از نور طبیعی     
اطمینان از اینکه چراغ اتاقهای خالی خاموش است(کارتهای مغناطیسی، به طور خودکار زمانی که فرد اتاق را ترک میکند جریان برق چراغها را قطع کند)     
استفاده از انرژی خورشیدی     
مدیریت مصرف در سیستم‌های اداریعمل کردن ماشین های اداری مطابق با دستورالعمل تولیدکننده     
خاموش کردن وسایل زمانی که از آنها استفاده نمی شود (دستگاه کپی در حالت آماده به کار معادل بیش از ۸۰% از انرژی ای که در حالت فعال استفاده می کند را مصرف می‌نماید)     
قرارندادن چاپگرها،دستگاههای کپی و … در حالت اماده بکار     
پرهیز از روشن گذاشتن کامپیوترها در زمان استراحت طولانی و بیش از ۳۰ دقیقه (در حالت آماده به کار یک کامپیوتر ۹۵ وات مصرف دارد)     
پرهیز از روشن گذاشتن صفحه نمایش کامپیوتر در صورت عدم نیاز بیش از ۱۰ دقیقه(ضمنا اسکرین سیورها مصرف انرژی کمتری از حالت عادی ندارند)     
استفاده از پرینترها به صورت مشترک(در صورت امکان)     
پرهیز از روشن گذاشتن وسایل آشپزخانه تا صبح(ترک عادت)     
توجه به دمای اشپزخانه ، در زمان نصب یا تغییر محل یخچال و فریزر(افزایش ۵ درجه  سانتی گرادی دمای اتاق افزایش ۳۰ درصدی مصرف انرژی را در پی دارد     
خاموش کردن وسایلی که مورد نیاز نیستند     
استفاده از ظروف آشپزی که قطرشان با اجاق گاز متناسب و سازگار است     
گذاشتن درب ظروفی که در حال پخت غذا هستند( جوشیدن یک لیتر آب  در ظرف پوشش دار تنها ۲۵% از انرژی مورد نیاز ظروف بدو.ن در را نیاز دارد)     
باز کردن درب یخچال و فریزر تنها در مواقع ضروری     
یخ زدایی دوره ای یخچال و فریزرهایی که یخ سازند(آنتی فراست نیستند)     
خنک کردن غذا قبل از قراردادن در داخل یخچال یا فریزر     
همدما کردن غذای داخل یخچال یا فریزر با محیط قبل از داغ کردن آن     
خاموش کردن قهوه جوش/ چای ساز بعد از هربار استفاده     
جوشاندن آب متناسب با میزان مصرف     
تنظیم دمای آب طبق نیاز آشپزخانه و شستشو     
نشستن ظروف در زیر جریان آب(به جای آب پر کردن سینک ظرفشویی و به کارگیری ظرفشویی تنها زمانی که ظرفیت ان تکمیل است.     
پرکردن ماشین لباسشویی تا اخرین حد ظرفیت     
استفاده از دمای پایین برای شستشو     
انتخاب ماشین لباسشویی با سرعت بالا برای کوتاه کردن زمان خشک کردن     
پرهیز بیش از حد از پر کردن خشک کن ها و در نهایت افزایش زمان خشک کردن     
برنامه ریزی شستشو به طوری که خشک کنها به طور ممتد استفاده شوند تا در نهایت از اتلاف گرما جلوگیری شود     
برنامه ریزی برای استفاده طی ساعات کم مصرف     
آموزش و فرهنگ سازیجنبش خاموش کردن     
آموزش کارکنان برای استفاده بهینه و دعوت به کاهش مصرف انرژی     
برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی مرتبط با مدیریت مصرف انرژی     
 
تنظیم کننده:                                                                                                                                                     تائید کننده:
نام و نام خانوادگی – امضا – تاریخ                                                                                                                       نام و نام خانوادگی – امضا – تاریخ